Trendwatcher ziet kansen voor kip
Dit zei de Belgische trendwatcher tijdens het pluimveehouderij seminar vorige week op de Agridagen Geel. Tijdens haar presentatie noemde ze een aantal toekomstige trends voor Vlaanderen, die in grote lijnen ook op Nederland van toepassing zijn.
Iedereen wil zelf beslissen wat hij of zij eet. In een huishouden van vier personen komt het voor dat alle vier iets anders eten. Eten wat de pot schaft komt steeds minder voor, gezinnen worden kleiner en het aantal eenpersoonshuishoudens groeit, daarom zijn vooral kleine porties gevraagd.
Kleine porties mogen duurder zijn
Prijs is en blijft een issue maar voor kleine porties is de prijs minder belangrijk bij consumenten. Hier liggen kansen voor slachterijen en andere verwerkers van pluimveevlees.
Voedsel moet ook snel en eenvoudig klaar te maken zijn. De consument besteedt steeds minder tijd aan koken. Consumenten willen het gevoel hebben dat ze hebben gekookt, in werkelijkheid is het niets anders dan opwarmen van voedsel, zegt Bekx.
Lokaal voedsel
Een steeds groter wordende groep consumenten koopt lokaal geproduceerd voedsel, omdat ze inzien dat er minder transport voor nodig is en daardoor minder vervuiling optreedt. Volgens Bekx liggen hier enorme kansen voor de toekomst.
Consumenten hebben ook meer vertrouwen in eigen voedsel dan buitenlands voedsel. Dit moeten we de consumenten echter nadrukkelijker vertellen. Vertel hoe goed je streekproduct is, zegt ze.
Prijs
Prijs is en blijft belangrijk. Na de tweede wereldoorlog gaf de gemiddelde Belg 60 procent van zijn inkomen uit aan voedsel, nu is dat nog slechts 12 procent en dan klagen we ook nog dat het voedsel zo duur is, vertelt Bekx.
Dit geldt echter niet voor alle bevolkingsgroepen. In 2020 is n derde van de Belgen ouder dan 50 jaar, deze groep consumenten wil meer voor gezonde en lekkere voeding betalen. Ze zien in dat voeding belangrijk is in hun levenspatroon en dat ze door gezonde voeding langer en gelukkiger kunnen leven.
Communicatie
Je moet een wetenschappelijk opleiding gevolgd hebben om te begrijpen wat er op een voedingsetiket staat suggereert de trendwatcher. Niemand begrijpt daar iets van, dat moet veranderd worden. Op het voedingsetiket moet de consument kunnen lezen dat kip gezond is.
Ook slaan veel jongeren het ontbijt over. Jongeren eten s avonds na 21 uur steeds vaker snacks of een tweede warme maaltijd in plaats van een ontbijt. Daar liggen kansen voor kip.