Smartphone in opkomst bij pluimveehouders
Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde resultaten van MultiMediaMeter Varkens en Pluimvee 2014. Voornamelijk de jonge generatie varkens- en pluimveehouders maakt gebruik van een smartphone.
Het bezit van een smartphone blijft bij varkens- en pluimveehouders achter, met respectievelijk 37 en 47 procent, bij het gemiddelde in Nederland (69 procent). Verder is het gebruik van bedrijfsmatig gebruikte applicaties (apps) onder pluimveehouders met een smartphone twee keer zo hoog als bij varkenshouders, respectievelijk 40 en 20 procent. Dit zijn bijvoorbeeld apps om voer te bestellen of om het klimaat te beheersen.
De verwachting is dat dit aantal alleen maar zal stijgen naarmate het smartphone-gebruik stijgt en de praktische toepassing van applicaties toeneemt.
Social Media gebruik nog maar matig
Het internet wordt regelmatig gebruikt door varkens- en pluimveehouders. De regelmaat hiervan ligt vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde, met ruim 80 procent van de onderzoeksgroep die dagelijks gebruik maakt van internet. Het gebruik van Social Media blijft daar duidelijk bij achter. E op de drie varkens- en pluimveehouders maakt gebruik van Social Media, (Facebook, Twitter of Linked In) tegenover landelijk ruim 70 procent.
Bijna alle varkens- en pluimveehouders bezoeken n of meerdere Landbouwdagen Intensieve Veehouderij (LIV) beurzen. Tijdens deze vakbeurzen vindt er veel persoonlijk contact plaats, wat indirect een rol speelt bij het nemen van bedrijfsbeslissingen. Internationale beurzen, zoals Eurotier, worden maar weinig bezocht.