Vakbeurzen en vakbladen belangrijkste informatiebronnen
Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde resultaten van MultiMediaMeter Varkens en Pluimvee 2014. In de ontvangstruimte van de Rondeelstal van familie Brandsen in Barneveld presenteerden Opraappers Communicatie en ReMarkAble communicatie de resultaten van het onderzoek.
De onderzoekers mailden een enque naar 1.013 pluimveehouders, 254 vulden het onderzoek in. Dit maakt het onderzoek representatief voor de hele pluimveesector. De hoge respons en de positieve reacties vanuit de sector laten de betrokkenheid van pluimveehouders zien. Aan het onderzoek deden zowel leghennenhouders, vleeskuikenhouders, vermeerderaars en opfokkers mee.
Ruimte voor informatieaanbod voor pluimveehouders
Binnen het informatieaanbod voor pluimveehouders is ruimte. Er zijn minder vakbladen en websites voor pluimveehouders dan voor varkenshouders. Daarnaast ontvangen pluimveehouders in vergelijking met varkenshouders bijvoorbeeld minder e-mailnieuwsbrieven. Pluimveeweb.nl van Agrio wil dit gat opvullen door waardevolle informatie voor pluimveehouders op deze website aan te bieden.
Meer dan 85 procent van de pluimveehouders leest het vakblad Pluimveehouderij. Binnen de categorie grootste pluimveehouders is dit zelfs 98 procent. Ook GD-bladen, de regiobladen van Agrio hebben een relatief groot bereik. Het is goed mogelijk om met een select aantal vakbladen de doelgroep te bereiken.
Waardering voor vaktechnische bladen
De specifieke vaktechnische bladen als Pluimveehouderij en Bravo worden het meest gewaardeerd door pluimveehouders. De minder specifieke bladen als Nieuwe Oogst, Boerderij en GD Pluimvee worden duidelijk minder gewaardeerd.
Bedrijfsreportages en interviews worden nog altijd graag gelezen door de varkens- en pluimveehouders. In zowel vakbladen als bedrijfsbladen is dit een gewaardeerd onderwerp. Daarnaast speelt het persoonlijk contact met collegas een belangrijke rol bij het nemen van bedrijfsbeslissingen.