
Even voorstellen: Key Account Manager Pluimvee Koen Harmsen
‘Kippen zitten in mijn bloed’

Als Key Accountmanager Pluimvee is Koen verantwoordelijk voor de verkoop aan dierenartspraktijken in de Benelux. „Ik ben het eerste aanspreekpunt voor klantenrelaties, voornamelijk dierenartspraktijken in Nederland en België”, zegt Koen die ruime ervaring heeft in de hele keten van de pluimveehouderij.
Veel praktijkervaring
„Kippen zitten in mijn bloed”, lacht Koen die opgroeide op een opfok legpluimveebedrijf op slechts een paar meter van de Duitse grens in Overijssel. Koen: „Dan ga je nadenken; ga ik wat met kippen doen of niet?” Koen startte zijn carrière bij een voerfabrikant en rolde zo de vleeskuikenhouderij in. „Een mooie dynamische sector waar ik mijn ei wel kwijt kon.” Hij kende de Duitse mentaliteit en de taal en ging veel de boer op bij onze oosterburen. Zijn broer heeft het ouderlijk bedrijf overgenomen. „Fijn om de praktijk nog van dichtbij mee te maken”, zegt de 34-jarige Koen.
Dynamische keten
Na vijf jaar ging hij werken voor een broederij en ruim een jaar later ging hij aan de slag bij een slachterij. „In de zes jaar als inkoper bij de slachterij, leerde ik de andere kant van de keten kennen. Mijn ervaring is dat er veel verschil is tussen de theorie en praktijk. Deze functie bij MSD Animal Health is een mooie nieuwe uitdaging voor weer een andere kant van de dynamische pluimveeketen.”
‘Ik maak graag de praktische vertaalslag naar het boerenerf’
Samenwerkingen
Koen verwacht in de nabije toekomst nog meer samenwerking in de keten. „Steeds meer pluimveebedrijven werken met meerdere locaties. Gaan we in Nederland meer richting het integratiemodel? Dat zijn vraagstukken waar we over na moeten denken”, aldus Koen. Hij ziet de 1 ster Beter Leven als reclame voor de Nederlandse pluimveesector. „Hiermee zijn de supermarkten verbonden aan de hele keten. Ook een vorm van samenwerking die heel positief is voor de Nederlandse vleeskuikenhouder.”
Technische resultaten
„Goede technische resultaten zijn nog nooit zo belangrijk geweest in deze dynamische markt. Een goed vaccinatieschema helpt daarbij. Bijvoorbeeld in ovo vaccineren: het kuiken komt beschermd uit het ei. Dat geeft minder entreactie in de stal en de voorspelbaarheid van het uiteindelijk technisch resultaat is hoger.”
Na een gedegen inwerkperiode in de vaccinwereld is Koen nu het aanspreekpunt voor de dierenartsen. „Een heel ander type klant dan de individuele pluimveehouder. Het is mooi om dieper in de materie te duiken. We hebben een fijn team met heel veel ervaring, zowel in de farmacie als in de pluimveehouderij. Samen gaan we voor een gezonde pluimveehouderij.”
Tekst: AgriContent
Beeld: MSD Animal Health