ABN Amro: Concepten bieden kansen
In deze gesloten ketens ligt de nadruk op samenwerking met als doel meer waarde te creëren bij de eindconsument, stelt de bank.
Op dit moment zijn er veel open ketens in diverse voedselmarkten voor verswaren. Deze open ketens kenmerken zich door een commodity-achtige structuur, waarbij de marktprijs wordt bepaald door vraag en aanbod en de focus ligt op kostprijs.
Voorwaarden
Voorwaarden om vleesconcepten succesvol te produceren en in de markt te zetten zijn een goede balans tussen toegevoegde waarde en toegevoegde kosten, evenwicht tussen focus op nationale en exportmarkten, een faire en overwogen risicoverdeling in de keten en een gedegen ketenregie.
Bij conceptproductie is de varkenshouder degene die de grootste investering moet doen en daarmee op de lange termijn het grootste risico neemt. De varkenshouder zal namelijk in veel gevallen de huisvesting van zijn dieren moeten aanpassen.
De extra kosten van die investering liggen voor meerdere jaren vast. Het lange termijn afzetperspectief is dan bepalend. De veehouder zal voldoende inkomsten uit die concepten moeten kunnen halen om een concept succesvol te laten worden.
Aanleiding
De aanleiding voor ABN AMRO om dit rapport te schrijven waren de initiatieven ‘De Kip van
Morgen’ en ‘Het Varken van Morgen’. Met het rapport probeert de bank een basis te geven voor ondernemers in de ketens van kip en varken om weloverwogen beslissingen te nemen bij de keuze om al of niet aan te sluiten bij een specifiek vleesconcept.
De afgelopen vijf jaar is het volume verkochte conceptvlees fors toegenomen. Het marktaandeel van varkensvleesconcepten in de retail is 20 tot 25 procent en groeiend. Voor pluimveevlees gaat het om ongeveer 7 procent, waarvan (2 procent biologisch en 5 procent scharrel). Ook dit beperkte aandeel is (sterk) groeiend.
Uit onderzoek bij Nederlandse en Duitse consumenten blijkt dat een deel van de consumenten meer voor vlees van een concept wil betalen. ABN Amro bank ziet groei mogelijkheden voor deze concepten.
Via deze link kunt u het rapport downloaden.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: ABN Amro
Beeld: Ingrid Zieverink, Tom Schotman