Misleiding eierdoosjes: Foodwatch stapt opnieuw naar de Reclame Code Commissie

Vorig jaar stapte Foodwatch naar de RCC, de organisatie kreeg gelijk dat 10 doosjes bij 6 supermarkten misleiden. Volgens Foodwatch gaat de misleiding door en daarom stapt zij opnieuw naar de RCC. Foodwatch vindt de kleine stickercorrectie onvoldoende en ook zou de consument op de webshop worden misleid. Als voorbeeld noemt Foodwatch de webshops van Jumbo, Albert Heijn (Blije Kip), Aldi en Dekamarkt (Wegdam), waar de informatie nog hetzelfde zou zijn. Op de site van Albert Heijn staat bijvoorbeeld dat de kippen kunnen ‘scharrelen en worpjes kunnen zoeken in het uitgestrekte weiland’.
Het doel van Foodwatch is een veroordeling te krijgen over de kleine stickercorrectie. Ook wil de voedselwaakhond dat de misleiding op de webshops stopt. Zij klaagt dan ook in eerste instantie de producenten van drie eierdoosjes aan: Albert Heijn vrije uitloop, Jumbo Biologisch, Blije Kip ‘Buitenei’.
Aldi heeft de tekst over buiten lopende kippen vorig jaar geschrapt van de verpakking. De biologische eieren van Lidl hebben sinds kort een nieuwe verpakking. De afbeelding van de kip in een weide heeft plaats gemaakt voor een illustratie van een kip.
Reactie van Jumbo
Jumbo reageert desgevraagd dat zij direct na de aankondiging van de ophokplicht de eierdoosjes hebben voorzien van een informatieve sticker. Tegelijkertijd met het invoeren van deze sticker is Jumbo gestart met het werken aan een nieuw ontwerp voor het eierdoosje. 'De doosjes met het aangepast design zullen als de voorraad verpakkingen op is, in de winkel komen. Dit zal over enkele weken zijn. We maken de huidige doosjes, die dus wel voorzien zullen worden van een THT-sticker met melding over de ophokplicht, op om verspilling te voorkomen. Daarnaast zullen we de mogelijkheden voor online vermelding ook oppakken' geeft de supermarkt aan in een schriftelijke reactie.
Ekoland en Pluimveeweb wachten nog op een reactie van Albert Heijn.