
UPP in gesprek met studieclubs: antwoorden op vragen uit de praktijk

De positie van de pluimveehouder in de keten
In de vorige eeuw werkten pluimveehouders al samen om te komen tot faire prijzen voor hun eindproducten. Dit gebeurde vaak via coöperaties en veilingen, zoals de Barneveldse Eierveiling en de Roermondse Eiermijn.
Door samen te werken, staan pluimveehouders sterker en komt er meer balans in de keten. De coöperatie helpt daarbij door kansen te creëren voor eerlijke marges en een winstgevende prijs. Voor een gezonde toekomst in de sector is een goed verdienmodel essentieel, en dat vraagt om een goede afstemming tussen pluimveehouders en ketenpartners.
Volgens Gerrit Hofmeijer, die zijn hele loopbaan actief is geweest in de pluimveesector en sinds september bij UPP werkt, blijft dat principe ook nu relevant. “Door je als pluimveehouders te verenigen, kun je een betere prijs en gunstigere condities uit de markt halen, zonder dat je hoeft te breken met je vaste afnemers.”
“Ook voor eierafnemers biedt dit model voordelen,” vervolgt hij. “Via de UPP kunnen ze snel schakelen, profiteren van onze kennis met een breed netwerk van pluimveehouders om de gewenste aanvoer te organiseren.”
Over de verdere ontwikkeling zegt hij: “We merken dat steeds meer partijen dit waarderen en ons vragen om nog meer te faciliteren. Denk aan standaardcontracten, contractonderhandelingen en administratieve ondersteuning. Daarnaast krijgen we verzoeken om zaken als dioxine- of salmonella-uitslagen en certificaten zoals IKB en KAT mee te nemen. We kijken nog of we aan alle wensen invulling kunnen en willen geven.”
Bemiddeling voor pluimveehouders
Sinds zijn start bij UPP spreekt Gerrit Hofmeijer veel pluimveehouders. Het gros staat positief tegenover coöperatie UPP en het bundelen van krachten om eieren via verkoopbemiddeling in de markt te zetten. Toch stapt niet iedereen direct over.
“Als je jarenlang zelfstandig je eieren hebt verkocht, is het voor sommigen niet eenvoudig om daar een expert voor in te schakelen,” merkt Hofmeijer op, “Ondernemers met personeel zijn gewend om werk uit te besteden, zowel binnen hun team als aan externe dienstverleners. Zij zetten dan ook makkelijker de stap om UPP in te schakelen als verkoopmedewerker.” Hij vervolgt: “Bij de UPP behoudt elke pluimveehouder de regie. Wanneer er met hulp van de UPP een aanbieding ligt, bepaalt de ondernemer zelf of hij/zij hiermee akkoord gaat of niet. Daarnaast kan hij/zij voorkeuren voor afnemers aangeven.”
Pluimveehouders die openstaan om hun positie in de keten te verbeteren en hier vragen over hebben, kunnen via hun studieclub de UPP uitnodigen voor een gesprek. “Wij merken dat er onder pluimveehouders veel behoefte is aan informatie,” zegt Gerrit Hofmeijer. “Studieclubs bieden een laagdrempelige manier om met elkaar in gesprek te gaan.”
Tijdens deze bijeenkomsten komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals de oprichting en doelen van de UPP, de werkwijze en ervaringen tot nu toe, en de ambities voor de toekomst, waaronder mogelijke uitbreiding naar omringende landen. Ook wordt ingegaan op marktontwikkelingen en de visie van de UPP op de ontwikkelingen van vraag en prijzen.
Niet alleen voor pluimveehouders zijn deze avonden waardevol, ook de UPP zelf haalt er veel uit. “Door de interactie krijgen we nieuwe inzichten die we meenemen in de doorontwikkeling van onze dienstverlening,” aldus Hofmeijer.
Wat kunnen studieclubs verwachten?
Een bijeenkomst start met een presentatie van ongeveer een half uur, verzorgd door UPP-bestuurslid Klaasjan Salomons en trader Wim Thomassen. Daarna is er ruim de tijd voor vragen en discussie. Onderwerpen die regelmatig aan bod komen, zijn onder andere: de positie van de pluimveehouder in de keten, marktwerking en het streven naar een duurzaam verdienmodel, samenwerking binnen de sector en de invloed van marktontwikkelingen op de prijsvorming.
Studieclubs kunnen vooraf ook specifieke thema’s aandragen, zodat deze meegenomen kunnen worden in de presentatie. Gerrit vult aan: “We denken ook graag mee over een combinatie met andere sprekers, die complementair is aan de presentatie van de UPP. Binnen ons netwerk hebben we diverse experts op relevante onderwerpen binnen de pluimveesector.”
Deelnemers krijgen informatie uit eerste hand over de werkwijze en toekomstplannen van de UPP. Daarnaast biedt de bijeenkomst gelegenheid om vragen te stellen en in gesprek te gaan over actuele ontwikkelingen in de sector. Dit helpt pluimveehouders om beter geïnformeerd te beslissen of een samenwerking met de UPP bij hun bedrijf past.
Een UPP-bijeenkomst organiseren
Wil je een bijeenkomst met de UPP organiseren? Studieclubs kunnen zich aanmelden via de website van de UPP of contact opnemen met Gerrit Hofmeijer via gerrit@unievanpluimveeproducenten.nl of 06-22921511. Aan een presentatie zijn geen kosten verbonden.
Een goede voorbereiding draagt bij aan een succesvolle bijeenkomst. Om de inhoud goed af te stemmen op de groep, is het handig om deelnemers tijdig te informeren en hen de gelegenheid te bieden om vooraf vragen of kwesties in te dienen bij de voorzitter.
Omdat de planning enige tijd in beslag neemt, is het raadzaam om tijdig een verzoek in te dienen.
Tekst: Marloes ten Oever
Beeld: Unie van Pluimvee Producenten