Agractie positief over rekenkundige ondergrens maar kritisch over koers doelsturing

Dat er een hogere rekenkundige ondergrens van 1 mol (nu 0,005 mol) lijkt te komen, is volgens Agractie een eerste logische stap op weg naar verandering. Zo stelt zij na de twee brieven van Wiersma van vrijdag. ‘Dit kan op de korte termijn ruimte geven aan zowel een deel van de PAS-melders als aan andere bedrijven die een berekende depositie hebben onder de 1 mol en die nog geen adequate natuurvergunning hebben. Daarbij gaan we er maar vanuit dat een rekenkundige ondergrens juridisch houdbaar zal zijn.’
Adder onder het gras
Agractie maakt daar wel kritische kanttekening bij. ‘Een aantal PAS-melders is buiten hun schuld boven de 1 mol is komen te zitten. Daarnaast is het de vraag wat de 18 december-uitspraak van de Raad van State over intern salderen en additionaliteit voor hen betekent. Welke adder zit hier onder het gras? De vraag is dus hoeveel PAS-melders en anderen met deze rekenkundige ondergrens kunnen worden gelegaliseerd. Deze duidelijkheid is snel nodig.’
Zorgen over doelsturing
Agractie meldt aan de andere kant dat zij zich ernstige zorgen maakt over de koers van het kabinet wat betreft doelsturing. Positief is volgens haar dat de minister begrippen als ‘haalbaar’ en ‘realistisch’ noemt. ‘Zoals eerder betoogd pleiten wij voor een andere vorm van natuurbeleid. Als de huidige resultaatverplichtende depositiedoelstellingen (KDW’s) vervangen gaan worden door resultaatverplichtende emissiedoelstellingen, dan verandert er in feite niets aan het fundament onder het natuurbeleid. De WUR benadrukte afgelopen week in de technische briefing in de Tweede Kamer ook nog maar eens hoe hoog de bedrijfsspecifieke emissiedoelen zouden moeten worden, als je de huidige KDW’s zou willen vervangen. De minister kan en mag hier nooit in meegaan, willen we nog een levensvatbare veehouderij in Nederland overhouden.’
Geen Nederlandse koppen
Agractie pleit er al langer voor om niet af te wijken van de Europese richtlijnen wat betreft natuurbeleid en hier geen Nederlandse koppen op te plaatsen. ‘En dus ook niet te sturen via de proxy stikstof. Dat betekent dat we moeten gaan sturen op de Staat van Instandhouding (instandhoudingsdoelstellingen) en het bereiken daarvan, in plaats van de depositiedoelstellingen (KDW uit de wet), als een inspanningsverplichting moeten vastleggen in de wet. Daarmee leggen we de verantwoordelijkheid terug bij waar hij hoort: bij de provincies en de TBO’s (terreinbeherende organisaties).’
Beloonbare doelsturing
Agractie stelt als alternatief emissiebeleid dat emissies kunnen reduceren door middel van beloonbare-doelsturing. ‘Dat kan bijvoorbeeld met management maatregelen en innovaties. Echter, hiervoor zal eerst de vergunningverlening losgetrokken moeten worden.’ De oplossing hiervoor is volgens haar het invoeren van wettelijke vastgelegde 250 meter significantiestroken rondom stikstofgevoelige habitats. Dit in combinatie met een geborgde dalende lijn van stikstofemissies. ‘Die is er overigens al door opkoopregelingen en afroming van dier- en fosfaatrechten.’
Alle opties nog op tafel
Agractie is voorzichtig positief over de Contourenbrief die gisteren naar de Tweede Kamer is gestuurd. ‘Wij stellen vast dat alle opties om de crisis op te lossen, nog op tafel liggen. In dit stadium was niet te verwachten dat alles al duidelijk zou zijn, de Ministeriële Commissie is immers net begonnen.’

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Bas Lageschaar