Consument wil geen vleesvervangers meer
Kipproducten voldoen aan vrijwel alle criteria voor voedseltrends 2025
Kip en eieren blijken helemaal te passen in wat de consumenten voor de komende jaren willen. Het zijn producten met een hoge kwaliteit aan ingrediënten. Het zijn puur natuurlijke producten zonder chemische ingrediënten, niet ultraprocessed en dragen bij aan een lage klimaatvoetafdruk en klimaatbewust consumeren. Verder zijn kip en eieren authentieke voedselproducten, die bovendien gemakkelijk zijn te bereiden en veelzijdig zijn.
Kip en ei passen in iedere wereldkeuken en zijn perfect geschikt om nieuwe smaken en kookmethoden te ontwikkelen. Kip en ei passen ook bijzonder goed in de gezonde keuken. Beide zijn eiwitbronnen vol vitaminen en mineralen, maar zonder het hoge vetgehalte. De producten sluiten aan bij de gezondheidstrends. Als laatste aspect waarom kip en eieren aansluiting vinden bij de voedseltrends is de betaalbaarheid voor een kwalitatief hoogwaardig voedselproduct.
Voedseltrends
Innova heeft een aantal trends beschreven. Zo willen consumenten als eerste belangrijkste trend ingrediënten met hoge kwalitatieve kenmerken, zoals gezondheidsvoordelen, voedingswaarde, versheid en houdbaarheid, en natuurlijkheid. De tweede trend is dat de meeste consumenten proactief zullen zijn over hun gezondheid.
Deze zogenaamde precision wellness-trend combineert personalisatie met uitgebalanceerde voeding en gemak in functionele voedingsproducten. Personalisatie kan volgens Innova bestaan uit producten die zijn afgestemd op levensfasen, levensstijl, fysieke en mentale gezondheidsbehoeften en geslacht. Vrouwengezondheid, gewichtsbeheersing, stemmingsondersteuning en prestaties behoren tot de belangrijkste groeigebieden in precisie wellness.
Nieuwe smaken
De derde trend voor 2025 is nieuwe smaken. Consumenten zoeken plezier en opwinding in voedselproducten. Ze willen genieten van onverwachte smaken. Gezondheid is de vierde trend. De focus van consumenten ligt nu weer op darmgezondheid, wat opnieuw de belangrijkste drijfveer is voor functionele voedingsproducten. Trend vijf is plantaardige voeding. Fabrikanten moeten deze opnieuw bekijken.
Geen vleesvervangers meer
Consumenten zijn namelijk niet 100 procent tevreden met plantaardige producten. Ze willen producten die minder bewerkt zijn, natuurlijker, lekkerder smaken en een betere textuur hebben, gezondheidsvoordelen bieden en het milieu ondersteunen. Consumenten hebben ook zorgen over de gezondheidsrisico’s van het eten van ultrabewerkte voedingsmiddelen en daarmee ook de huidige generatie vleesvervangers.
Duurzaamheid, de zesde trend, gaat over de zorg van consumenten over klimaatverandering en de duurzaamheidsinspanningen van fabrikanten. Consumenten zijn zich bewust van klimaatverandering en zoeken naar klimaatgerelateerde acties, zoals duurzame landbouwpraktijken.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: Nick Frens
Bron: Marktonderzoeksbureau Innova