Stichting Stikstofclaim kritisch op minister Wiersma: 'PAS-melders blijven in onzekerheid zonder legalisering'
„Zolang er geen zicht is op legalisering van PAS-melders kunnen deze bedrijven geen financieringsverzoek bij een bank indienen voor bijvoorbeeld bedrijfsovername of noodzakelijke (duurzaamheids)investeringen”, stelt stichting Stikstofclaim in een persbericht. Over de voorgestelde driejarige vrijstelling van handhaving zegt de stichting: „De rechter heeft echter aangegeven alleen mee te willen gaan in het opschorten van handhaving indien er concreet zicht is op legalisatie van de PAS-melders. Hierdoor is deze laatste is ook symboolpolitiek.”
Goede punten volgens Stichting Stikstofclaim
SSC prijst de voorgestelde grenswaarde van 1 mol, ‘waar beneden geen significant effect op verslechtering van de natuur valt te verwachten’. De stichting wijst erop dat hiervoor voldoende wetenschappelijke onderbouwing bestaat, maar dat ‘deze route nog tijd vergt voor verankering in wetgeving’.
Ook wordt de tijdelijke vrijstelling van handhaving genoemd als goed punt. ‘Dit vermindert het gevaar van handhaving’, schrijft SSC. Toch is er ook vanuit de stichting kritiek: ‘De rechter heeft echter aangegeven alleen mee te willen gaan in het opschorten van handhaving indien er concreet zicht is op legalisatie van de PAS-melders. Hierdoor is deze laatste ook symboolpolitiek.’
Problemen voor PAS-melders
SSC schrijft dat PAS-melders door het ontbreken van legalisering niet in aanmerking komen voor financiering. ‘Zolang er geen zicht is op legalisering van PAS-melders kunnen deze bedrijven geen financieringsverzoek bij een bank indienen voor bijvoorbeeld bedrijfsovername of noodzakelijke (duurzaamheids)investeringen.’
De stichting wijst op de extra druk in Noord-Brabant, waar bedrijven verduurzamingsmaatregelen moeten nemen. ‘Het niet legaliseren van de PAS-melders, maar dit weer met minimaal 1 en maximaal 3 jaar opschorten, is de doodsteek voor heel veel PAS-melders en zeker voor de PAS-melders in Noord-Brabant.’
Drie maatregelen
SSC doet in haar reactie drie concrete voorstellen om de situatie voor PAS-melders snel te verbeteren. Deze maatregelen zijn volgens de stichting haalbaar op korte termijn:
-
Draai aan de knop droge depositie in Aerius. ‘De wetenschappelijke onderbouwing van de droge depositie is er ronduit niet’, stelt SSC. ‘Het halveren van het aandeel droge depositie in het Aerius-model zal in heel veel berekeningen bijdragen aan een lagere depositie en dus zal dan de KDW niet worden overschreden.’ SSC daagt wetenschappers van het RIVM, TNO en de WUR uit: ‘Toon maar eens aan waarom dat niet zou kunnen.’
-
Herstelwet legalisatie PAS-melders. ‘De meest snelle route is om dit centraal via LVVN te regelen en niet via de provincies.’ SSC stelt voor om via een tijdelijke wet extern salderen open te zetten voor PAS-melders, met compensatie door de overheid voor de aankoop van stikstofruimte.
-
Team B. SSC pleit voor een nieuw team van adviseurs. ‘Het huidige team is daarmee niet in staat gebleken om te komen tot oplossingen en juridisch houdbaar beleid’, schrijft SSC. ‘Het dringende advies van SSC aan de minister van LVVN en het kabinet Schoof is om een team B in te richten die in hoofd en hart wel de ruimte hebben om gebruik te gaan maken van kennis buiten de huidige vissenkom waarin team A rondzwemt.’
Juridische procedures in voorbereiding
SSC bereidt juridische stappen voor namens de 3200 aangeslotenen. ‘Procedures die vanaf 1 maart 2025 ook daadwerkelijk zullen worden ingezet.’
Tekst: Robert Hüsken
Robert Hüsken is freelance tekstschrijver en podcastmaker voor diverse bedrijven, media en andere organisaties.
Beeld: Ruth van Schriek
Bron: Stichting Stikstofclaim