Eierdoosjes biologische en vrije uitloopeieren waren misleidend tijdens ophokplicht
Albert Heijn, Aldi, Lidl en Plus moeten eierdoosjes aanpassen
Albert Heijn, Aldi, Lidl, Plus en Wegdam (bij Dekamarkt) hebben zich schuldig gemaakt aan misleiding van de consument, oordeelt de RCC. Lidl deed dat onder meer met een plaatje van een kip in het gras op de eierdoos. Aan de binnenzijde van de eierdozen die Aldi verkocht stond de tekst: ‘Een vrije-uitloopei is een ei gelegd door een kip die de mogelijkheid heeft om buiten te lopen. Een kip die overdag ook buiten kan lopen heeft een afwisselender leven.’ Op de website van de supermarktketen stond een zin over frisse lucht en een vrije uitloop voor het pluimvee.
Dat beeld van het kippenleven klopte echter niet met de realiteit, omdat de kippen vanwege de ophokplicht binnen moesten blijven. Daarom is de informatie over de leefomstandigheden niet genuanceerd genoeg, oordeelt de RCC. Die stelt dat supermarkten consumenten ‘in enige mate op de mogelijkheid van een ophokplicht dienen te attenderen’ als ze uit eigen beweging informatie geven over vrije uitloop.
Aldi past tekst op eierdoosjes aan
Lidl heeft in zijn verweer aangegeven dat het de verpakking niet kan aanpassen bij elke noodsituatie, zoals een ophokplicht. Aldi wil de teksten wel aanpassen, maar is niet overtuigd van de impact ervan op consumenten. Volgens de supermarktketen pakken mensen een doos eieren in een split second, ongeacht de tekst op het doosje. Toch stelt het bedrijf een extra zin voor die benadrukt dat kippen soms binnen moeten blijven vanwege overheidsmaatregelen.
De overheid stelde de afgelopen jaren meerdere keren een ophokplicht in om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Voedselwaakhond Foodwatch diende over meerdere supermarkten een klacht in bij de RCC.
Het gaat bij Aldi, Plus en Wegman (Dekamarkt) om vrije uitloopeieren en bij Lidl om biologische eieren. Albert Heijn ging zowel bij vrije uitloop als bij biologische eieren de fout in. Deze supermarkten zullen de verpakking van hun eieren moeten aanpassen zodra er weer een ophokplicht wordt ingesteld. Er loopt nog een bezwaartermijn van 14 dagen waarin de supermarkten bezwaar kunnen maken tegen de uitspraken. Doen zij dit niet, dan wordt het besluit definitief.
Klachten afgewezen
Foodwatch diende meer klachten in over misleidende eierdoosjes. De klachten tegen Blije Kip (buitenei, biologisch en vrije uitloop), Jumbo (vrije uitloop en biologisch) en Rondeel van Albert Heijn zijn afgewezen. Foodwatch maakt bezwaar tegen de uitspraken over Blije Kip en zal de overige uitspraken nog nader bestuderen voor mogelijke vervolgstappen.