Coalitiepartijen worstelen met nieuw stikstofonderzoek
VVD en NSC willen snel hogere stikstofgrens, wel zorgvuldig proces: ‘Anders komen we in PAS 2.0 terecht’
Tweede Kamerlid Thom van Campen (VVD) is duidelijk: „Ik zou zo’n hogere ondergrens nog liever vandaag dan morgen invoeren, met name voor de PAS-melders die al jaren in onzekerheid zitten.” Tegelijkertijd trapt hij ook op de rem: „We moeten voorzichtig zijn en zorgvuldig te werk gaan. Ik ben blij dat de minister ook voor deze lijn kiest en meer onderzoek wil doen.”
Als die zorgvuldigheid er niet is, vreest Van Campen voor de gevolgen. Hij leest hardop voor uit de impactanalyse: „Het risico van gedwongen sluiting van willekeurige bedrijven boven de ondergrens, als het bevoegd gezag geen andere bronmaatregelen neemt. Het risico van een langdurig slot op Nederland voor beoogde nieuwe activiteiten met depositie boven de ondergrens. Intrekkingsverzoeken voor bedrijven boven de ondergrens zijn dan niet of nauwelijks af te wijzen.”
Het Kamerlid concludeert daarna: „We moeten nu niet roekeloos zo’n ondergrens in gaan voeren zonder dat we goed over de gevolgen hebben gesproken. Anders komen boeren in een PAS 2.0 terecht.”
Vergelijking met pinpas
Van Campen maakt een vergelijking tussen een pinpas en een creditcard. „Met een creditcard bouw je een schuld op. De bank komt dan op een gegeven moment langs met de mededeling je moet betalen. Met een pinpas kun je meteen betalen. Deze parallel trek ik ook met de invoering van zo’n hogere ondergrens. We moeten deze niet invoeren en dan maar afwachten tot de rechter ons op de vingers tikt a la de creditcard, maar de pinpas met stikstofruimte als saldo gebruiken.”
De VVD pleit dan ook voor extra stikstofbeleid. „We moeten een structureel dalende trend te pakken krijgen door middel van bronmaatregelen. Dan kan een hogere ondergrens worden ingevoerd, zoals de wetenschappers ook schrijven.” Hoe hoog die ondergrens moet zijn, weet Van Campen nog niet.
Van Campen wil vooral aan de slag. „De natuurdoelanalyses tonen aan dat we de natuur beter moeten beheren. Daarom moeten we aan de slag, anders blijven natuur- en milieuorganisaties naar de rechter stappen.”
Droge depositie
Op de kritiek van LTO dat de droge depositie wordt overschat, terwijl deze wel een groot deel van de totale stikstofdepositie uitmaakt, reageert hij: „Deze zaken moeten zeker serieus worden genomen en daar zal meer onderzoek naar moeten worden gedaan, zodat we dit bij de rechter kunnen onderbouwen. Die kijkt uiteindelijk naar de staat van instandhouding van de natuur.”
Uitvoering motie hogere onderegrens
Kamerlid Harm Holman van NSC liet woensdag telefonisch weten dat hij het rapport redelijk duidelijk vindt: „De huidige gren van 0,005 mol/ha/jaar is zeer onredelijk, omstreden en niet onderbouwd. Dat moet anders. Wat die nieuwe grens dan wel moet worden, daar geven ze geen duidelijkheid over en moeten worden onderzocht. En die tijd hebben we niet." Hij verwijst net als Van Campen naar de PAS-melders, die al lang genoeg moeten wachten. Ook NSC vindt dat er extra stikstofbeleid naast een drempelwaarde moet staan.
Harm Holman en Diederik Boosnma dienden namens NSC donderdag gelijk Kamervragen in. Ze vragen aan de minister of ze een rekenkundige ondergrens van minimaal één mol kan instellen omdat in het rapport een marge van 1 tot 18 mol per hectare per jaar wordt genoemd.
Ook willen ze weten of de minister het eens is met de stelling dat 'zeer kleine, op nul af te ronden, deposities alleen als nul meegenomen worden in eventuele optellingen van de deposities van betreffende projecten in de context van vergunningverlening, en voor het betreffende project zelf een cumulatietoets niet van toepassing is, omdat het project aan zo'n optelling geen bijdrage kan leveren?'
Snelheid maken
Uit de Kamervragen blijkt ook dat NSC snelheid wil maken. 'Vindt u dat er aan de drie vereisten wordt voldaan voor het invoeren van een rekenkundige ondergrens uit de ‘Rapportage Juridische analyse rekenkundige ondergrens’? Zo ja, wat weerhoudt u ervan deze op korte termijn in te voeren?' en 'Bent u op de hoogte van de deadline van 1 maart 2025 voor de PAS-melders? Zo ja, vindt u het verantwoord om tot het einde van het jaar te wachten met maatregelen gezien de grote noodzaak?'.
NSC verzoekt of de vragen voor aanvang van het stikstofdebat op woensdag 4 september kunnen worden beantwoord.