Van junior adviseur tot directeur DLV Advies: Herrold Lammertink neemt afscheid
'De 'no-nonsense’ en hard werken mentaliteit van DLV Advies paste mij als een jas'
Veel mensen in de agrarische sector kennen Herrold Lammertink. Jarenlang was hij een van de boegbeelden van DLV Advies en gaf leiding aan veel jonge mensen. Daarbij had hij constant oog om hen te ondersteunen in hun ontwikkeling en voerde de nodige herstructureringen en nieuwe plannen door om dat te realiseren. Zijn carrière in de landbouw en specifiek bij DLV Advies begon al vroeg. In 1997 werd hij als 26-jarige bij het toenmalige DLV aangenomen als junior adviseur Rundvee te Almelo. „Ik voelde me direct als een vis in het water. Dit was mijn plek. Ik zei destijds al: Voor mij nooit meer iets anders. Lekker de boer op. Dat waren prachtige jaren”, blikt Herrold terug. Zijn talent en passie bleven niet onopgemerkt. Hij maakte al snel carrière en werd in 2002, vijf jaar na zijn indiensttreding, benoemd tot directeur van de Business Unit Dier.
Aandeelhouders krijgen zeggenschap
In die tijd had de overheid nog een aandeel in DLV. Zij wilde het adviesorgaan echter volledig privatiseren en via een management buy-out in 2005 kwam het adviesbureau volledig in handen van Herrold Lammertink en Paul Bens. „Een van onze eerste belangrijke besluiten na de overname was het verdelen van de aandelen onder acht aandeelhouders. Hierdoor konden belangrijke beslissingen niet meer alleen door de directie worden genomen, maar waren de aandeelhouders hierbij betrokken. Dat is een besluit waar ik nooit spijt van heb gehad. Integendeel, deze keuze gaf de aandeelhouders vertrouwen en maakte duidelijk dat we op hun trekkracht in de organisatie rekenden. Het was essentieel dat ze niet alleen financieel waren betrokken, maar ook echt zeggenschap hadden en invloed konden uitoefenen op de koers van het bedrijf.”
Lef en vertrouwen
Voor de keuze om direct na aankoop van een bedrijf een deel van de zeggenschap uit handen te geven, is veel moed en vertrouwen in de mensen om je heen nodig. Iets wat Herrold volgens de mensen om hem heen typeert. Zelf zegt hij daarover: „Ik vertrouw gemakkelijk op mijn intuïtie en heb in de basis veel vertrouwen in mensen. In het goede van de mensen.”
Vertrouwen is kenmerkend voor de manier waarop hij leiding geeft en de wijze waarop hij met zijn medewerkers omgaat. Het spreekwoord ‘wat je zaait, zul je oogsten’ lijkt van toepassing op Herrold, want het vertrouwen kreeg hij in al die jaren ruimschoots terug. Iets waar hij met dankbaarheid op terugkijkt. „Ik ben ook enorm trots op al onze mensen. Ik voel me zeer gewaardeerd dat mensen zijn meegegaan in wat je denkt. Dat ze het oké hebben gevonden dat ik hun directeur was, dat ze me daarin hebben gesteund. Dat gaf tegelijkertijd een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel en maakte dat je er ook wakker van kunt liggen. Er eten zo veel gezinnen van. Daar wil je tot het uiterste voor gaan.”
Meewerkend voorman
De drijfveer om het goed te doen voor de mensen in het bedrijf ligt aan de basis van veel belangrijke keuzes die de directie heeft gemaakt. DLV Advies werkt al jarenlang met meewerkende voormannen en -vrouwen, in plaats van managers die zijn vrijgesteld van omzetdoelstellingen. Deze 'no-nonsense, hard werken, voorop in de strijd'-mentaliteit past hem als een jas. Toch ziet hij ook de nadelen van deze werkwijze. „In de beginjaren was ik adviseur, marktgroepmanager en directeur tegelijk. Op een gegeven moment brei je dat niet meer recht. De mensen binnen de organisatie verdienen meer aandacht en begeleiding van hun leidinggevende.”
Herrold benadrukt dat deze aanpak weliswaar effectief kan zijn in kleinere bedrijven of startende ondernemingen. Bij DLV Advies vroeg dit door de groei van de onderneming en door het aantal jongeren in het bedrijf om aanpassing van het model. Na verloop van tijd is het belangrijk om structuren aan te passen aan de groei en veranderende behoeften van het team. „Je moet op een gegeven moment erkennen dat je niet alles alleen kunt doen. Het is cruciaal om de verantwoordelijkheid te delen en anderen de kans te geven hun leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen. Alleen zo kun je een organisatie duurzaam laten groeien en bloeien.”
Meer marktgerichtheid
Sinds 2019 werkt DLV Advies naast Teammanagers ook met Productmanagers. „Beide rollen dragen bij aan het succes van onze medewerkers,” legt Herrold uit. „Het heeft voor meer marktgerichtheid gezorgd en meer focus gebracht bij de leidinggevenden.”
De Teammanagers zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de tevredenheid van de adviseurs in hun functie, terwijl de Productmanagers ervoor zorgen dat de adviseurs succesvol zijn in hun vak en goed presteren in de markt. „Door deze dubbele aandacht krijgen onze medewerkers de ondersteuning die ze nodig hebben om te excelleren. Het creëert een omgeving waarin zowel persoonlijke als professionele groei centraal staan.”
Herrold benadrukt dat deze gesplitste aanpak niet alleen de efficiëntie verhoogt, maar ook de betrokkenheid en motivatie van de medewerkers stimuleert. „Het hebben van twee mensen die zich specifiek richten op de ontwikkeling en het succes van elke adviseur zorgt voor een balans tussen welzijn en prestaties. Dit zorgt ervoor dat onze medewerkers zich gewaardeerd en ondersteund voelen, wat uiteindelijk leidt tot betere resultaten voor zowel de medewerkers, het bedrijf én de klant.”
Cruciale momenten
De overgang naar Productmanagers heeft het proces van specialisatie onder medewerkers aanzienlijk versneld. Het was een essentiële stap, zij het een die aanzienlijke tijd vergde. „Vroeger draaide alles om het zijn van bijvoorbeeld een ‘volledige rundveeadviseur’. We wisten overal wat van: van rantsoenen en bemestingsplannen tot begrotingen. Je moest het allemaal kunnen. Maar na verloop van tijd werd alles steeds complexer, waardoor medewerkers gedwongen werden een specialisatie te kiezen. Het was geen eenvoudige taak om mensen te vertellen dat ze bepaalde taken niet langer mochten doen en deze taken aan een collega moesten overlaten.” De versnelling van dit specialisatieproces vond plaats in 2015, toen DLV afscheid nam van het oude logo en overging op het huidige logo, waarin 6 blokjes voor 6 speerpunten staan.
Toekomst van de organisatie
Na het specialiseren kwam de stap naar samenwerking. Steeds vaker worden er integrale vraagstukken gesteld door klanten, waar DLV Advies aan werkt met specialisten uit diverse vakgebieden. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een samenwerkingsverband tussen boeren die gezamenlijk een monomestvergistingscluster willen realiseren. „Met dergelijke projecten leg je een uitgebreid adviestraject af, waarbij specialisten van verschillende disciplines samenwerken om uiteindelijk tot een oplossing voor de klant te komen.”
Meegeven
Zoals het past bij een optimist als Herrold Lammertink beschouwt hij de afnemende aantallen agrariërs niet als een belemmering voor de organisatie. „Het aantal boeren is in al die jaren nooit gegroeid, en toch hebben we alleen maar meer klanten gekregen”, merkt hij op. „Tevreden klanten zijn geneigd om ook andere diensten af te nemen en blijven trouw aan ons bedrijf. De echte meerwaarde zit vooral in totaaltrajecten waarbij verschillende disciplines samenwerken. Als dat optimaal loopt, dan heb je goud.”
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: DLV Advies
Bron: DLV Advies