Albert Heijn stapt volledig over op witte eieren
Dat vertelt een woordvoerster van Albert Heijn. Momenteel is al 80 procent van het aanbod aan huismerk-eieren van Albert Heijn wit. De overstap naar witte eieren maakt deel uit van het zogeheten Beter voor Natuur & Boer-programma van Albert Heijn. Hierbij zijn leghennenhouders overgestapt op witte hennen.
Witte eieren duurzamer dan bruine eieren, omdat witte hennen efficiënter omgaan met het voer dan bruine en meer eieren leggen per hen. Dat resulteert in minder CO2-uitstoot en dus een kleinere milieu-impact. Dit initiatief draagt bij aan de klimaatdoelstellingen van Albert Heijn om tegen 2030 45 procent minder broeikasgassen uit te stoten dan in 2018.
Albert Heijn volgt Lidl
Albert Heijn volgt hiermee Lidl. De discounter verkoopt al geruime tijd enkel witte eieren. Lidl werkt sinds 2017 samen met Kipster. De drie sterren Beter Leven eieren van Kipster liggen sindsdien in de schappen van de supermarktketen. Volgens Lidl hebben leghennen die witte eieren leggen minder voer nodig. Dat resulteert in een lagere milieu-impact door het gebruik van minder grondstoffen.
Naast Nederlandse richten ook steeds meer Belgische supermarken zich op de verkoop van witte eieren. Zo zijn sinds dit najaar de meeste eieren in de schappen van Albert Heijn in België wit. Lidl België volgt dit voorbeeld en ook bij Jumbo België groeit het aandeel witte eieren. Ze kiezen hiervoor, omdat witte eieren duurzamer zijn dan bruine.